آخرین خبرها
خانه » اخبارعمومی » اجرای موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند مصوبه مجلس است
اجرای موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند مصوبه مجلس است

اجرای موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند مصوبه مجلس است

علاءالدین بروجردی:
اجرای موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند مصوبه مجلس است/اصرار آمریکا به تعلیق تحریم‌هاست نه لغو آنها

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بستگی به حرکت طرف مقابل دارد، اگر زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها ادامه داشته باشد ما زیر بار زیاده خواهی آنها نخواهیم رفت و تیم مذاکره کننده در برابر آنها خواهد ایستاد.
خبرگزاری فارس: اجرای موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند مصوبه مجلس است/اصرار آمریکا به تعلیق تحریم‌هاست نه لغو آنها

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شب گذشته (شنبه) در برنامه نگاه یک گفت: رسیدن به توافق بستگی به حرکت طرف مقابل دارد، اگر زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها ادامه داشته باشد ما زیر بار زیاده خواهی آنها نخواهیم رفت و تیم مذاکره کننده در برابر آنها خواهد ایستاد.
بروجردی افزود: پرونده هسته‌ای کشورمان پس از پیروزی انقلاب به زنجیری تبدیل شده که در هر دولت به حلقه‌های آن افزوده شد و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد.
وی اظهار داشت: پس از دوره ششم مجلس که درگیر برخی مسائل بود نمایندگان مردم در مجلس نقش نظارتی خود را ایفا کردند و در حالی که دولت پروتکل الحاقی را به شکل داوطلبانه اجرا کرده بود را موظف کردند اجرای آن را متوقف کند.

بروجردی افزود: آن روزها ما در موضع ضعف قرار داشتیم، اما امروز در موضع قدرت هستیم.
وی گفت: در دورانی که در موضع ضعف قرار داشتیم مقامات کشورمان درخواست راه‌اندازی ۲۰ دستگاه سانتریفیوژ را داشتند که آنها با راه‌اندازی دو دستگاه موافقت کردند اما امروز با مقاومت، ایستادگی و حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری و ملت ایران هزاران دستگاه در اختیار داریم و اراده ملت به عزم ملی تبدیل شده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به نحوه نظارت و اشراف مجلس بر مسائل و مذاکرات هسته‌ای گفت: بر اساس قانون، رئیس مجلس شورای اسلامی عضو شورای عالی امنیت ملی است و مجلس نیز می‌تواند بر روند پیشرفت مسائل هسته‌ای و مذاکرات نظارت داشته باشد.
بروجردی افزود: پس از هر دوره مذاکره از آقای عراقچی به عنوان مسئول مستقیم مذاکرات دعوت به عمل می‌آید تا نکات مربوط به مذاکرات را در کمیسیون مطرح کند و در برخی موارد نیز از وزیر امور خارجه دعوت شد تا با حضور در صحن مجلس مسائل مربوط به مذاکرات را بیان کند.
وی گفت: البته از آنجایی‌که هر لحظه شاهد تحول در روند مذاکرات هستیم طبیعی است که اعضای کمیسیون و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برخی موارد بی‌اطلاع باشند.
*ریز مسائل مذاکرات نه قابل طرح و نه قابل درک است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: علت آنکه آقای صالحی به تیم مذاکره کننده پیوست این بود که دوستان مذاکره کننده به لحاظ تخصصی اشراف لازم را در مسائل فنی ندارند و تصمیم بر آن شد که صالحی وارد روند مذاکرات شود، از آن طرف نیز آمریکایی‌ها وزیر انرژی خود را وارد مذاکرات کردند.
وی با بیان اینکه ریز مسائل مذاکرات نه قابل طرح و نه قابل درک است، گفت: اطلاع رسانی در یک سطحی و با یک برنامه‌ریزی گسترده‌تری باید صورت گیرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به علت مطرح نشدن همه جزئیات گفت: تیم مذاکره کننده معتقد است نباید همه سیاست‌ها را آشکار کنیم و از طرفی زمان انتقال مستمر اطلاعات و اطلاع‌رسانی با توجه به فشردگی مذاکرات وجود ندارد.
بروجردی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات نیز گفت: از زمانی که بحث‌ها در مذاکرات جدی شد و عزم طرفین به سوی توافق پیش رفت لابی صهیونیست‌ها از یک طرف و عربستان سعودی از طرف دیگر حداکثر فشار را به آمریکا آوردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد.
وی افزود: علت اینکه تب و تاب مذاکرات در کنگره آمریکا از مجلس شورای اسلامی بالاتر است چیزی جز تلاش لابی صهیونیست برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات نیست.
بروجردی با اشاره به اقدامات اعضای کنگره در این زمینه گفت: ۴۸ نماینده کنگره با ارسال نامه‌ای به رهبران جمهوری اسلامی ایران اظهار کردند که نباید ایران به اوباما اعتماد کند و چنین اقدامی در راستای تلاش آنان برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات بود.

*طرف مقابل روند مذاکرات را زمانبر می‌کنند
وی درباره نحوه لغو تحریم‌ها نیز افزود: آمریکایی‌ها اعلام کردند که تحریم‌ها بعد از اقدامات ایران و تأیید آژانس به مرور لغو خواهد شد که در مقابل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را به تصویب رساند که بر اساس بند نخست، مجلس شورای اسلامی خواستار لغو تحریم‌ها همزمان با توافقات بود در ضمن خارج شدن نظارت‌های فراقانونی از دستور کار مذاکرات و به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه تحقیق و توسعه که این موارد را تیم هفت نفره‌ای از مجلس با نظارت بر روند توافق پیگیری خواهند کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در این طرح به دنبال آن هستیم که اگر آنها توافق را نقض کردند بتوانیم غنی‌سازی را آغاز کنیم. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند حرکت علمی هسته‌ای کشور نباید متوقف و کند شود خواستار به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه تداوم تحقیق و توسعه در این حوزه هستیم.
وی افزود: با این رویکرد زمانی که آنها به دنبال ایجاد محدودیت هستند و ما بر حقوقمان اصرار می‌کنیم مقاومتی از جانب آنها شکل می‌گیرد که روند مذاکرات را زمانبر می‌کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به علت اصرار آمریکایی‌ها بر بازرسی از تأسیسات نظامی کشورمان گفت: اولاً طبیعت آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی است، ثانیاً به علت فشار رژیم صهیونیستی و عربستان این اصرار صورت می‌گیرد و علت دیگر آن است که آنها به دنبال دستیابی به رمز و راز موفقیت‌های جمهوری اسلامی هستند و می‌خواهند بدانند چگونه کشوری که در زمان جنگ امکاناتی در اختیار نداشت حالا به چنین توانایی در زمینه ساخت موشک‌ها دست یافته است.
بروجردی واکنش مجلس به این زیاده خواهی آمریکایی‌ها را طرحی دانست که در کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است.

*دیوار بلند بی اعتمادی بین ایران و آمریکا
وی افزود: آنچه که میان ما و آمریکایی‌هاست دیوار بلند بی‌اعتمادی است و علت اساسی طولانی شدن مذاکرات چالشی شدن این گفت‌وگوهاست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آنچه که ما به آن معتقدیم این است که تحریم‌های شورای امنیت،‌ کنگره و دولت آمریکا همزمان با توافق یکجا باید لغو شود.
بروجردی افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشوری برای دست نیافتن به تسلیحات هسته‌ای الزام ایجاد کرده و فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه حکایت از آن دارد.
وی گفت: اگر تحریم‌ها برداشته نشود ما نیز محدودیت‌هایی را که پذیرفته‌ایم کنار خواهیم گذاشت و به شکل گذشته به برنامه‌های خود ادامه می‌دهیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: آمریکا اصرار به تعلیق تحریم‌ها و نه لغو آن دارد، زیرا تعلیق قابل برگشت اما لغو مستلزم تصویب مجدد اعضای شورای امنیت است و این در حالی است که شرایط اعضای شورای امنیت مانند گذشته نیست و بر این اساس ما به دنبال لغو تحریم‌ها هستیم.
بروجردی گفت: آنچه که در ماده ۱ طرح کمیسیون امنیت ملی آمده لغو یکپارچه و همزمان با توافق کل تحریم‌ها از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا، شورای امنیت،‌ کنگره و دولت آمریکاست.
وی افزود: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ما تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد، اما اعمالش نیاز به زمان دارد در مقابل ما نیز به آنها می‌گوییم ایجاد محدودیت در روند غنی‌سازی به زمان نیاز دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: از آنجایی که طرفین به هم اعتماد ندارند نباید ما همه محدودیت‌ها را اجرا کنیم و آنها بخواهند تحریم‌ها را به شکل مرحله‌ای لغو کنند که این موضوع منطقی نیست.
بروجردی افزود: به آنها اعلام کردیم که اگر تحریم‌ها برداشته نشود ما هم محدودیت‌ها را کنار خواهیم گذاشت.
* مذاکره کنندگان ایرانی جلوی سوء استفاده طرف مقابل را بگیرند
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای باید هوشیار باشد و جلوی سوء‌ استفاده طرف مقابل از جمله آمریکا را بگیرد.
علاء الدین بروجردی در ادامه برنامه نگاه ۱ با بیان اینکه بیانیه لوزان چارچوب را مشخص کرد اما لازم الاجرا نیست، گفت: انتظار داریم که مذاکره کنندگان ما در نگارش مفاد توافق نهایی که لازم الاجرا خواهد بود هوشیار باشند.
وی با اشاره به اینکه اطمینانی وجود ندارد که دو طرف در ۱۰ تیر به نتیجه نهایی برسند، افزود: اگر آمریکایی‌ها بخواهند به هر علتی توافق نهایی را اجرا نکنند بدون شک این مسئله در دیگر کشورهای طرف توافق تأثیر نخواهد گذاشت.
بروجردی با تأکید بر اینکه نظر مجلس شورای اسلامی لغو همه تحریم‌ها به صورت عام است، افزود: در مذاکرات کنونی بحث صرفاً بر سر لغو تحریم‌های هسته‌ای است و نظر ما با دوستان در این زمینه کمی متفاوت است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آنچه که مرتبط با لغو تحریم‌های هسته‌ای است مجموعه تحریم‌های بانکی، مالی و نفتی را شامل می‌شود و وزیر امور خارجه هم به آنها در مجلس اشاره کرد.

* صرف اینکه آمریکا بگوید تحریم‌ها برداشته می‌شود، کافی نیست
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان به طرف مقابل اطمینان داشت؟ گفت: ما همیشه به آمریکایی‌ها بدبین بوده‌ایم و انتظار ما از تیم مذاکره کننده این است که روی اصل بی‌اعتمادی به آمریکا ریز مفاد توافق‌ها را به ویژه در پیوست‌ها در نظر بگیرند تا درج و قید شود تا طرف مقابل روزی نتواند زیر توافق‌ها بزند.
بروجردی افزود: به تیم مذاکره کننده پیشنهاد کردیم که در مذاکرات این مسئله را جا بیندازند که همانطور که ما به تعهدات خود در مجموعه‌های مختلف عمل می‌کنیم مجموعه تحریم‌ها هم برداشته شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر آمریکا استقلال ندارد، گفت: باید در مرحله عملیاتی پس از توافقات اگر تحولی در جهت محدودیت‌ها در داخل کشور انجام می‌شود آنها هم در برابر تحریمی را بردارند و آثارش مشخص شود.
وی تأکید کرد: آنچه مهم است این است که برداشتن تحریم‌ها باید در یک فضای اطمینان بخش باشد و صرف اینکه آمریکا بگوید تحریم‌ها برداشته می‌شود، کافی نیست.
بروجردی با بیان اینکه در وضعیتی که اعتماد متقابلی در کار نیست باید راهی بیابیم و اعتماد در مراحل مختلف خود را نشان دهد، تأکید کرد: در مجموعه تحریم‌ها که حجم بسیار عظیمی است همه موارد باید به صورت ریز و مکتوب نوشته شود و گرنه در عمل با مشکل مواجه خواهیم شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیرگذار بودن تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: اینکه بگوییم تحریم‌ها مشکلی ایجاد نکرده، واقع گرایانه نیست. اگر چه در مدت طولانی سال‌های تحریم ما دچار مشکلات اساسی نشدیم و نظام، هوشمندانه تحریم‌ها را مدیریت کرد، ولی واقعیت این است که تأثیرگذار بود.
بروجردی افزود: ما زیر سایه تحریم‌ها بسیاری از نیازهای خود را با خلاقیت خودمان برطرف کردیم و واقعیت این است که تحریم‌ها فواید بسیار زیادی هم برای کشور داشته و موجب رشد و تعالی ما شده است.
وی تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور را حدود ۲۰ درصد دانست و گفت: ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از داخل است و این با اقتصاد مقاومتی حل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: ما می‌توانیم در اقتصاد هم با اقتصاد مقاومتی همچون همه زمینه‌ها به شکوفایی برسیم و قطعاً سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور بالا نبوده است.
بروجردی تصریح کرد: گره زدن مشکلات به تحریم‌ها کار درستی نیست، تحریم‌ها باعث همه مشکلات کشور نشده است.
*اجرای موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند مصوبه مجلس است
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کار تصویب پروتکل الحاقی با مجلس شورای اسلامی است افزود: اجرای موقت این پروتکل هم نیازمند مصوبه مجلس است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مصوبه مجلس هفتم در زمینه پروتکل الحاقی گفت: این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و دولت برای اجرای حتی موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند اذن و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
بروجردی با بیان اینکه در ساختار نظامی کشور فرماندهی کل قوا در رأس است و ایشان با صراحت نظرشان را در خصوص بازرسی از مناطق نظامی اعلام کرده‌اند، افزود: مصوبه مجلس هم در این زمینه مانعی است برای بازرسی از مناطق نظامی.
وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد است بازرسی از مناطق حساس، کلیدی و نظامی ما نباید صورت بگیرد و این اتفاق نباید بیفتد و اینکه تیم مذاکره کننده ما تا چه اندازه می‌تواند این استثناء را به آنها بقبولاند هنر دیپلماسی آنهاست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: کشورهایی که خود سازنده بمب اتمی هستند به چه حقی می‌خواهند مناطق نظامی دیگر کشورها را ببینند؟
وی تاکید کرد: ما به این مسئله بسیار حساس هستیم.
بروجردی همچنین در باره مسائل مطرح شده در مذاکرات در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای گفت: این مسئله کار زمانبری است و دیگران هم در اختیار ما قرار نمی‌دهند و رسیدن به نسل پیشرفته سانتریفیوژها بسیار زمانبر است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعلام فهرست ۲۳ نفره از طرف مقابل برای پرسش و پاسخ گفت: آنها سال‌هاست اسامی افراد برجسته نظام در سطوح مختلف برای سؤال و جواب را مطرح می‌کنند، این زیاده‌خواهی آمریکا و غربی‌هاست.
بروجردی تصریح کرد: به هیچ وجه زیر بار چنین مسئله‌ای چه در زمینه هسته‌ای و غیر هسته‌ای نباید برویم و این از نظر حیثیت ملی ما بسیار مهم است.
وی افزود: ما دانش هسته‌ای را در شرایط تحریم به دست آورده‌ایم و این کار بسیار مهم و بزرگی است و جزء خطوط قرمز برجسته ماست.

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.