آخرین خبرها
خانه » اخبار ساختمان، عمران و معماری » استاندارد ملی برای بازرسی های فنی جرثقیل های برجی تدوین نشده است
استاندارد ملی برای بازرسی های فنی جرثقیل های برجی تدوین نشده است

استاندارد ملی برای بازرسی های فنی جرثقیل های برجی تدوین نشده است

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در گفت وگو با صما:
استاندارد ملی برای بازرسی های فنی جرثقیل های برجی تدوین نشده است /ممنوعیت واردات جرثقیلهای مستعمل از وظایف وزارت صنعت است
بروز چندین حادثه سقوط جرثقیل های برجی در هفته های اخیر بازتابهای بسیاری را به دنبال داشته است. کارشناسان مختلفی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و حتی سخنگوی سازمان آتش نشانی با تعبیر این اتفاق به حادثه نوپای ساختمانی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای حل این مشکل شد.

پیمان پیرایش ، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی براین باور است تنها راهکار ازبین بردن حوادث ساختمانی ناشی از سقوط جرثقیل های برجی را مشروط به اجرای دقیق مصوبه شورای شهر تهران در الزام بازرسی فنی و صدور گواهینامه سلامت در ساختمانهای در حال ساخت مجهز به جرثقیل برجی در بازه های زمانی تعریف شده ( به عنوان مثال شش ماهه) و قبل از شروع به کار کارگاه ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان تهران و تسری این مصوبه به همه شهرهای می داند.

متن زیر گفت وگوی صما با وی است که به شرح ذیل می آید:

آقای پیرایش! همچنان که مستحضر هستید سقوط متعدد جرثقیل‌های برجی، در چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که حتی معاون شهردار تهران عنوان کرده است تنها ۲۱ درصد از ۹۷۸ تاورکرین موجود در تهران گواهی کیفیت دارند چرا تاکنون صدور گواهینامه بازرسی انطباق تحت اعتبار سازمان ملی استاندارد اجباری نشده است؟

ببینید از آنجا که در حال حاضر استاندارد ملی برای بازرسی فنی جرثقیل های برجی تدوین نشده است و این محصول مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست، تا کنون گواهینامه بازرسی انطباق، تحت اعتبار این سازمان و در چهارچوب اجرای مقررات مشمول استاندارد اجباری صادر نشده است.

براساس گفته رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، آتش‌نشانی، نظام مهندسی، سازمان استاندارد، مهندس ناظر و شهرداری از جمله نهادهای مسئول در کنترل عملکرد تاورکرین‌ها هستند. این در حالی که مسئولان آتش‌نشانی و نظام مهندسی بر این باورند که اساساً این دو سازمان ابزارهای کنترل این دستگاه را ندارد، چرا که کنترل فنی آنها امری تخصصی است. شما در این باره چه نظری دارید؟

ابزارهای تخصصی مبنی بر بازرسی فنی این محصول از طریق شرکتهای بازرسی فنی تایید صلاحیت شده در مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و بر مبنای استانداردهای بین المللی مربوطه وجود دارد.

بسیاری از مهندسان ناظر و شخص سخنگوی سازمان آتش‌نشانی بر این باورند که اکثر این تاورکرن‌ها در حراجی‌های کشورهای همسایه خریداری و پس از رنگ‌آمیزی در کارگاه‌های ساختمانی توزیع شده است و این امر به معنای فرسودگی این دستگاه‌ها و خطرآفرین بودن آنهاست. ممنوعیت ورود جرثقیل های مستعمل در اختیار چه سازمانی است؟

طبق قوانین و مقررات جاری، بازرسی کالا در این سازمان در مورد کالاهای نو قابل انجام است و ممنوعیت واردات جرثقیل مستعمل از اختیارات و وظایف وزارت محترم صنعت،معدن و تجارت است. علی ایحال موضوع بازرسی کالا برای واردات جرثقیل برجی مستعمل در دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی درحال بررسی و اعلام نظر می باشد. لذا لازم است نتیجه تصمیمات در این خصوص از طریق آن دفتر پیگیری شود.

احمد دنیامالی از اعضای شورای شهر تهران گفته است که استاندارد تاورکرین‌ها در حد مطلوبی قرار ندارد و گفته گواهینامه‌های سلامت که برای آنها صادر می‌شود اغلب غیرحضوری است؟ آیا این ادعا صحت دارد؟

از آنجا که بازرسی فنی جرثقیل های برجی مشمول مقررات استاندارد اجباری نمی باشد، این سازمان کنترلی روی گواهینامه های سلامت صادره در این زمینه ندارد و لذا اظهار نظر در خصوص چگونگی صدور این گونه گواهینامه ها مقدور نیست.

مشخصا نقش سازمان استاندارد در کنترل و کیفیت و نظارت بر جرثقیل‌های برجی چیست؟

با توجه به واگذاری کنترل جرثقیل های برجی از سوی شورای شهر تهران به سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان تهران برای صدور گواهینامه سلامت، این سازمان با تایید صلاحیت بیش از ۱۰ شرکت بازرسی فنی در زمینه جرثقیل های برجی و بر مبنای استانداردهای بین المللی ( توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران)، زمینه همکاری با سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان را آماده کرده است.

آیا همکاری سازمان‌های دیگر برای کنترل جرثقیل‌های برجی لازم است؟

شوراهای شهر در الزام شهرداری ها برای بکارگیری جرثقیل های برجی دارای گواهینامه ایمنی و سلامت در پروانه های ساختی که در ساخت آنها از جرثقیل برجی استفاده می شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ممنوعیت واردات جرثقیل های برجی مستعمل، تاثیر گذار هستند.

مهندسان می‌گویند لازم است یک کارگروه مشترک بین نظام مهندسی، شهرداری، سازمان استاندارد، آتش‌نشانی تشکیل شود تا اقدامات و چاره‌اندیشی لازم برای جلوگیری از حوادث ناشی از جرثقیل‌های ساختمانی گرفته شود؟ شما در این باره چه نظری دارید؟

شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان و یا هر ارگان مرتبط دیگری می توانند پیشنهادات تدوین استاندارد های ملی در زمینه بازرسی فنی جرثقیلهای برجی را برای دفتر تدوین استاندارد ارائه کنند و این سازمان در خصوص بررسی و اقدامات لازم آماده هرگونه همکاری در این زمینه است. این سازمان از تشکیل کارگروه مشترک با حضور سازمانهای ذیربط جهت ساماندهی وضعیت ایمنی جرثقیل های برجی در سطح کشور استقبال می کند.

به طور کلی راهکار نهایی جلوگیری از بروز حوادث مذکور چیست؟

اجرای دقیق مصوبه شورای شهر تهران در الزام بازرسی فنی و صدور گواهینامه سلامت در ساختمانهای در حال ساخت مجهز به جرثقیل برجی در بازه های زمانی تعریف شده ( به عنوان مثال شش ماهه) و قبل از شروع به کار کارگاه ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان تهران و تسری این مصوبه به همه شهرهای بزرگ می تواند نقش موثری در کاهش این نوع از حوادث ساختمانی داشته باشد.

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.