آخرین خبرها
خانه » اخبارعمومی » امضافروشی مفهوم مبتذل حرفه مهندسی است
امضافروشی مفهوم مبتذل حرفه مهندسی است

امضافروشی مفهوم مبتذل حرفه مهندسی است

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به شناسایی ارکان تحول در ساخت‌و‌ساز مستلزم تفکیک و تحلیل سه رکن شهرداری، مهندسان و مالکان است گفت: سیستم درست سیستمی است که بتواند حقوق همه این افراد را رعایت کند و ارتباط بین آنها را درست تنظیم کند. مهندسانی که می‌خواهند انواع خدمات مهندسی را از طراحی تا نظارت و اجرا، آموزش و حتی آزمایشگاه ارایه دهند باید در وهله نخست صلاحیت داشته باشند و در مرحله بعدی مسئولیت کار خود را برعهده بگیرند. اینکه یک نفر طراحی و یک نفر اجرا کند و مسئولیت این فعالیت‌ها مشخص نباشد امکانپذیر نیست. اصلا اصطلاح امضافروشی به عنوان مفهوم مبتذلی در انجام فعالیت حرفه‌ای جا افتاده است؛ هر مهندسی که کار حرفه‌ای انجام می‌دهد باید مسئولیت کار خود را بپذیرد.
آخوندی تاکید کرد: هر مهندسی باید به صورت تام و کامل مسئولیت کاری را که برعهده می‌گیرد بپذیرد. غیرممکن است فردی بگوید کاری را انجام می‌دهد و بابت خدمتی که ارایه می‌دهد دستمزد بگیرد اما مسئولیت کار را برعهده نداشته باشد و این مسئولیت را به دیگری واگذار ‌کند. این در جامعه مهندسی ایران قابل‌قبول نیست و با اصول امر مهندسی مغایرت دارد.
وی افزود: آنچه ما فکر می‌کنیم در این بازنگری باید انجام گیرد پذیرش مسئولیت تام و تمام فعالیت مهندسی توسط مهندسان است. بنابراین قبل از آنکه ما بگوییم چه فردی صلاحیت دارد خود مهندسان باید به صلاحیت خود واقف باشند و از مبانی انجام کار خود دفاع کنند. این نکته مهمی است که فکر می‌کنیم در این بازنگری باید مورد توجه قرار گیرد.
آخوندی گفت: در بازنگری ما به دنبال آن هستیم تا هم به مهندسان حق بدهیم و هم از آن‌ها مسئولیت بخواهیم. حق بدهیم که کسی در کارش دخالت نکند و در قبالش بخواهیم تا مسئولیت تام کار خود را بپذیرد. این اصل بنیادینی است که در بازنگری به دنبال آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه همواره مهندسان در جامعه پیشتاز اصلاحات بزرگ اجتماعی بودند گفت: ما می‌خواهیم تغییر گفتمانی را در جامعه ایجاد کنیم. متاسفانه گفتمان معیوبی در سراسر ایران رواج یافته است و شاهد هستیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد از منابع درآمدی شهرداری‌ها بر مبنای چرخه‌ای معیوب ایجاد شده که مهندسان واسطه کاری این چرخه معیوب هستند و در واقع این اصل به نحوی ایستادن جلوی چرخه معیوب برعهده مدیریت شهری در ایران است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهندسان که همواره پیشتاز اصلاحات اجتماعی بوده‌اند و بیشتر اصلاحات اجتماعی در ایران توسط جامعه مهندسان کلید خورد؛ باز هم اصلاح بزرگ اجتماعی ایجاد کنند و مسئولیت ساخت و ساز را بپذیرند.
وی گفت: از آنجا که فعالیت‍‌‌های مهندسی فعالیت‌های چندوجهی هستند ممکن است نیاز به چندین انضباط مهندسی داشته باشد و به این ترتیب این پرسش پیش می‌آید که آیا روش موجود و گسستگی در انجام مسئولیت‌ها و پاسخگو‌نبودن در ارایه خدمات در قبال مسئولیت مشترکی که انجام می شود و عدم آگاهی از مسئولیت های حقوقی مُتضامنی که باید انجام گیرد منجر به ارایه خدمات یکپارچه مهندسی خواهد شد؟!
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اینجاست که مجبوریم وارد ایجاد نظامات یک‌پارچه در امر مسئولیت مهندسی شویم که چگونه کارهای چند انضباطی در امر مهندسی قابل تنسیق است بدین معنا که فردی بتواند نقش راهبری را بپذیرد و دیگران هم در مسئولیتی که دارند مسئولیت تخصصی خود را داشته باشند و مسئولیت «منفردا مُتضامنا» در کار مهندسی ایجاد شود. یعنی هر کاری منفردش باید ضامن‌اش باشد و متضامنا همگی باید نسبت به کل کار مسئولت داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این نکته که کارفرما تقریبا با ۱۰ بخش مهندسی روبه‌روست که هیچ‌یک مسئولیت خود را نمی‌پذیرد گفت: خودتان را جای کارفرمایی بگذارید که با بخش های مهندسی متعددی روبه روست که هیچ‌یک مسئولیت خود را نمی‌پذیرند. از آنجا که امر مهندسی کار یک انضباطی نیست بلکه کاری چندانضباطی است بنابراین ما مفهوم مسئولیت منفرد و مُتضامنی را باید وارد امر مهندسی کنیم. اساسا شرکت نیز برای همین تشکیل می‌شود که بتوان مسئولیت تضامنی و انفرادی در شرکت صورت بگیرد.
آخوندی تاکید کرد: اساسا مفهوم حرفه‌ورزی از صنف از همین‌جا جدا می‌شود. فرض بر این است که در امور صنفی فعالیت، فعالیت ساده است، مثل خریدن پرتقال که کار پیچیده‌ای نیست اما اگر خواستید خدمات پزشکی بخریدکار دشوار می‌شود؛ اینکه تشخیص دهید کدام‌یک از خدمات پزشکی کیفیت برتری دارد … و آنجاست که ما با حرفه مواجه‌ایم. عین این موارد را ما در موضوعات مهندسی، حقوق و حسابرسی هم داریم.
آخوندی گفت: اساسا در دنیای جدید ما با مفهومی تحت‌عنوان پیچیدگی حرفه‌ای مواجهیم که فهم‌اش برای عامه مردم دشوار است. بنابراین این جاست که نظام حرفه‌ای با مفهومی به نام منافع عمومی مطرح می‌شود. لذا مفهوم صلاحیت می‌شود یک امر عمومی که ناظر بر منافع عمومی است. در امور صنفی عمدتا راجع به بهداشت محل کار و مسایلی از این دست بحث می‌شود در حالی‌که در امور حرفه‌ای راجع به صلاحیت بحث می‌شود، زیرا صلاحیت امر بسیار پیچیده‌ای است. مفهوم صلاحیت یعنی اینکه داریم از نظر اقتصادی بازاری را تعریف می‌کنیم که هرکسی حق ندارد به این بازار بیاید. تنها افرادی می‌توانند به این بازار بیایند که صلاحیت عملی داشته باشند.
وی ادامه داد: از آنجا که با ایجاد هر حقی مسئولیتی نیز در برابرش ایجاد می‌شود و ما نمی‌توانیم حقِ بدون مسئولیت را تعریف کنیم بنابراین، مهندس مسئول تمام اصول مهندسی، قانونی و حرفه‌ای می‌شود.
آخوندی تاکید کرد: اگر یک مهندس، ساختمانی را طراحی، نظارت یا اجرا کرد که برخلاف قانون شهرسازی است و تراکم منظور در پروانه ساختمانی از طریق توافق و زایل شدن حقوق دیگران حاصل شده باشد آن مهندس مسئول است و نمی‌تواند تنها مسئولیت محاسبه را برعهده بگیرد که این با مفهوم مسئولیت تام مهندسی مغایرت دارد.

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.