آخرین خبرها
خانه » اخبار ساختمان، عمران و معماری » داستان وزرای راه و مسکن و تیغ استیضاح مجلس
داستان وزرای راه و مسکن و تیغ استیضاح مجلس

داستان وزرای راه و مسکن و تیغ استیضاح مجلس

«صما» بررسی می کند:
داستان وزرای راه و مسکن و تیغ استیضاح مجلس
این روزها بحث استیضاح عباس آخوندی در مجلس داغ است و اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد، باید وزیر راه و شهرسازی این هفته در جلسه علنی مجلس حاضر شود تا به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهد و تلاش کند تا بار دیگر رای اعتماد آنان را کسب کند.

اما این اولین بار نیست که استیضاح عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی در قوه مقننه مطرح می شود و قاعدتا آخرین بار نیز نخواهد بود. نگاهی به استیضاح های مطرح شده در مجالس اول تا هشتم بیانگر آن است که در اغلب دولت ها، استیضاح وزرای وقت مسکن و شهرسازی و وزرای وقت راه و ترابری مطرح شده است. هر چند که برخی از این استیضاح ها در حد همان طرح اولیه باقی ماند و هیچگاه در صحن علنی مجلس مطرح نشده اما برخی از آنها هم در قوه مقننه مطرح و حتی در مواردی منجر به عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرا شده است. از مجموع استیضاح های مطرح شده در مجالس اول تا نهم، تنها احمد خرم و حمید بهبهانی موفق نشدند رای اعتماد مجدد وکلای ملت را کسب کنند.

شهاب گنابادی؛ در صف اول استیضاح

پس از گذشت حدود چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نمایندگان مجلس یازدهم آبان ماه سال ۶۱ شهاب گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی وقت را مورد استیضاح قرار دادند. شکایت از خانه سازی در شهر زلزله زده طبس و حومه، موضوع استیضاح گنابادی بود، اما وی در نهایت موفق شد مجددا رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد.

استیضاح سعیدی کیا در مجلس چهارم

یازدهم اسفند ماه سال ۷۱ نمایندگان مردم در مجلس چهارم، محمد سعیدی کیا وزیر راه و ترابری را به مجلس فرا خواندند. ناامن و غیراستاندارد بودن جاده ها و ضعف های مدیریتی در اداره فرودگاه ها، پروازها، حرکت قطارها و سایر مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل از جمله محورهای استیضاح سعیدی کیا بود. هر چند که در نهایت وزیر وقت راه و ترابری موفق شد که رای اعتماد وکلای ملت را کسب کند.

رفتار مدیریتی عبدالعلی زاده زیر ذره بین مجلس ششم

دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۸۱ جلسه علنی مجلس ششم برای استیضاح علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهرسازی برگزار شد. نمایندگان مجلس در این جلسه رفتار مدیریتی وزیر مسکن و شهرسازی طی پنج سال، ارزیابی عملکرد بخش مسکن و کیفیت ساخت و ساز در کشور را به عنوان محورهای استیضاح مطرح کردند اما در نهایت این استیضاح رای نیاورد.

بی اعتمادی مجلس هفتم به خرم

اما اولین قرعه استیضاح در مجلس هفتم به نام احمد خرم، وزیر راه و ترابری وقت افتاد. روز دوازدهم مهرماه سال ۸۳ وکلای مردم در مجلس هفتم، احمد خرم را استیضاح کردند و در نهایت به وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات رای عدم اعتماد دادند. فساد مالی و اقتصادی، عزل و نصب ها، ترجیح خارجی ها به نیروهای متخصص داخلی و بی توجهی به سرمایه های فیزیکی، مالی، انسانی، حیف و میل ها، ریخت و پاش ها و اسراف در بیت المال و گزارش های اغراق آمیز و خلاف واقع از محورهای استیضاح احمد خرم بود. در جریان این استیضاح از ۲۵۸ نماینده حاضر، ۱۸۸ نماینده رای موافق دادند و ۵۸ نماینده به آن رای منفی و ۹ نماینده نیز رای ممتنع دادند.

عدم اعتماد بهارستانی ها به بهبهانی

مجلس هشتم برگ دیگری از استیضاح وزاری راه و ترابری را رقم زد. وکلای ملت دوازدهم بهمن ماه ۱۳۸۹ حمید بهبهانی را به صحن علنی مجلس فراخواندند. وقوع سوانح پی در پی هوایی و اعلام نظر غیرکارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوایی در کشور و استفاده غیرموجه و غیر اقتصادی از ناوگان هوایی مستهلک و غیرقابل اعتماد از جمله مسایلی بود که عدم رای اعتماد بهارستانی ها به حمید بهبهانی را رقم زد. در جریان این استیضاح، نمایندگان مجلس با ۱۴۷ رای با برکناری وزیر راه و ترابری دولت دهم موافقت کردند.

مجلس هشتم در پی استیضاح سعیدی کیا

در مجلس هشتم یک مرتبه هم طرح استیضاح محمد سعیدی کیا، وزیر وقت مسکن و شهرسازی در میان نمایندگان مطرح شد. در آن زمان نمایندگان پیگیر استیضاح سعیدی کیا، عدم کفایت در ساماندهی مشکلات مسکن و تشدید روزافزون گرانی ها را مستمسک قرار دادند تا طرحی را در این زمینه تدوین کردند. البته در نهایت هیچ گاه جلسه استیضاح وزیر وقت مسکن و شهرسازی در مجلس هشتم برگزار نشد.

طرح های استیضاح بی ثمر برای نیکزاد

پس از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در سال ۹۱ و انتخاب علی نیکزاد به عنوان وزیر راه و شهرسازی و در شرایطی که مدت کوتاهی از فعالیت وی گذشته بود، زمزمه های استیضاح نیکزاد نیز در راهروهای مجلس به گوش رسید. نمایندگان مسایل دلایل بسیاری برای استیضاح نیکزاد داشتند که از مهمترین آنها می توان به نتایج تحقیق و تفحص از مسکن مهر، غیرقانونی بودن فعالیت نیکزاد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سرپرست، مشکلات گردنه پاتاق و راه سر پل ذهاب و قصر شیرین و تصادفات جاده ای مرگبار در محور اسلام آباد- قصر شیرین به دلیل افزایش ترافیک جاده ای و همچنین مشکلات محور بجنورد- جنگل گلستان و متوقف شدن پروژه خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان، اشاره کرد. هر چند که نمایدنگان مجلس دلایل زیادی برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت دهم داشتند، اما در نهایت هیچگاه استیضاح نیکزاد در قوه مقننه انجام نشد.

استیضاح در کمین آخوندی

اما در حالی که کمی بیش از دو سال از فعالیت عباس آخوندی به عنوان عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی می گذرد، بارها زمزمه های استیضاح وی مطرح شده و هر بار بنا به دلایلی برگزاری آن منتفی شده است. تا پیش از این سوال در مورد مسکن مهر و پروژهای عمرانی بیشترین انگیزه نمایندگان مجلس برای استیضاح آخوندی بود. در بهمن ماه سال ۹۲ برخی از نمایندگان مجلس توقف پروژه راه آهن مشهد، شیروان، بجنورد، گنبد و گرگان را به عنوان محور طرح استیضاح آخوندی قرار دادند. البته پس از حضور وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس و ارائه توضیحاتی در این خصوص این طرح استیضاح منتفی شد.

در خردادماه سال گذشته هم مسکن مهر دست مایه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت که در همین راستا باز هم عباس آخوندی در کمیسیون عمران مجلس حضور یافت و هر چند نمایندگان سوال کننده از اظهارات وزیر راه و شهرسازی قانع نشدند، اما قرار شد اعضای کمیسیون عمران از پروژه های مسکن مهر بازدید کنند و گزارشی در این مورد ارائه دهند و چنانچه نمایندگان سوال کننده از این گزارش قانع شوند، سوال از وزیر راه منتفی شود و در غیر این صورت روند قانونی در مورد سوالات مطرح شده طی شود. اما در طرح استیضاح اخیر وزیر راه و شهرسازی عدم اجرای تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات عمومی حوزه وزارتخانه، مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه به عنوان محورهای اصلی این استیضاح مطرح شده است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در هفته جاری، طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود یا اینکه برگزاری استیضاح پیش از اینکه به صحن مجلس برسد، متوقف می شود؟ شاید هم طبق تاکید هیئت رییسه مجلس استیضاح در زمان مقرر برگزار شود اما عباس آخوندی بتواند با ارائه مستندات و دلایل کافی، استیضاح کنندگان و سایر نمایندگان مجلس را راضی و بار دیگر رای اعتماد آنان را کسب کند. پاسخ این سوالات و شبهات ظرف چند روز آینده شفاف تر خواهد شد.

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.