آخرین خبرها
خانه » اخبار ساختمان، عمران و معماری » دلایل عقب ماندگی اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی
دلایل عقب ماندگی اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی

دلایل عقب ماندگی اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی

معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش برچسب انرژی ساختمان تشریح کرد:
دلایل عقب ماندگی اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به آیین‌نامه‌، معیارها و مشخصات مصرف انرژی در ساختمان می‌پردازد، گفت: در این قانون برچسب انرژی تجویز شده است، اما باید به مسائلی پرداخت که اجرای آیین‌نامه را عقب انداخته است.

به گزارش «صما» حامد مظاهریان در نخستین همایش برچسب انرژی ساختمان با اشاره به تاثیرات موثر برچسب انرژی در مشخص کردن میزان مصرف انرژی‌ ساختمان‌ها گفت: سیاست خیلی شفافی است کهاگر نتوانیم کاهش مصرف انرژی را با بهره‌وری و کارآیی اقتصادی برای مردم گره بزنیم و نشان بدهیم که منتفع می‌شوند این موارد در حد حرف باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در آیین‌نامه و قانون پیش‌بینی شده که کاهش مصرف انرژی، مصرف کمتر نفت را به دنبال دارد و از این طریق می‌توانیم با فروش نفت بیشتر به جهان درآمدزایی ایجاد کرده و همه مردم منتفع شوند و نیمی از درآمد ناشی از کاهش مصرف را به کسی که این کار را انجام داده تعلق بگیرد.

مظاهریان ادامه داد: این حرکت خوبی است که در هوا و رویا نیست و تک تک افراد می‌توانند از آن منتفع شوند و به لحاظ اینکه قرار نیست دولت بودجه‌ای بدهد و بودجه آن از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی تامین می‌شود، بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که حتما جلو برود.

وی با بیان اینکه چند بحث اصلی در مسیر اجرای برچسب انرژی ساختمان مطرح است، اظهار داشت: باید مشخص کرد که اعطاکننده برچسب انرژی کدام نهاد است. آیا قرار است دوباره تبدیل به یک فرآیند اداری و توسط دولت اجرایی شود یا اینکه مثل اکثر قوانین ما که کالایی و قابل خرید و فروش شدند قرار است مورد خرید و فروش قرار بگیرد.

مظاهریان ادامه داد: بنابراین ضمانت‌های اجرایی آن و اینکه چگونه می‌توان این فرآیند را راستی‌آزمایی کرد مواردی است که هنوز باقی مانده و امیدواریم که در جریان برگزاری این سمینار و پس از آن مشورت‌های لازم در این راستا به وزارت راه ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این فرآیند تا ده‌ها سال آینده رو به گسترش خواهد بود و میزان گسترش اقتصادی و توجه داخلی و خارجی به آن اهمیت بسزایی دارد اضافه کرد: ما در وزارتخانه راه و شهرسازی نقشه راهی داریم برای اینکه نقش کوچکی در این پروسه بازی کنیم و به تبع مسئولیت‌های اجرایی که در وزارتخانه دارم و وزارتخانه نیز آن را دنبال می‌کند باید به دنبال راه‌کارهای بسیار مشخصی باشیم.

وی افزود: باید بتوانیم فرآیندهایی را شروع و برنامه‌ریزی کنیم که واقعی باشند و در زمان‌های کوتاه اجرایی شوند. بسیاری از این فرآیندها را شروع کرده‌ایم ولی بعدها مجبور به تصحیح آنها شدیم که برچسب انرژی هم از جمله آنهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با انتقاد از عدم اجرای کاهش مصرف انرژی در سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: خوشبختانه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی خط‌مشی خود با صراحت و شفافیت توجه به کاهش مصرف انرژی را به عنوان هدف‌گذاری قرار داده و از سازمان‌های استانی خواسته به این خط‌مشی پایبند و وفادار باشند اما هنوز اجرایی نشده و در این سازمان‌ها به عنوان بزرگترین تشکیلات مهندسی که باید در آن فعالیت حداکثری داشته باشند بروز پیدا نکرده است.

مظاهریان با بیان اینکه یکی از راه‌ها باید این باشد که بتوانیم این فعالیت‌ها را در تشکل‌های خود داشته باشیم تاکید کرد: این بحث نمی‌تواند شامل یک آیین‌نامه کل برای کل کشور باشد و باید حتما دید منطقه‌ای نسبت به آن داشته باشیم، چون هر کدام از مناطق با توجه به ظرفیت‌های خود ظرفیت‌های متفاوتی را در اجرای آن نسبت به این مسئله نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: می‌توانیم قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعددی بنویسیم اما تا وقتی که به باور عمومی ما تبدیل نشود تغییری نمی‌کند.

مظاهریان با اشاره به تغییرات آب و هوایی در مناطق مختلف کشور افزود: تغییرات دریاچه ارومیه در ماه‌ها و سال‌های اخیر شاید این زمینه را در فرهنگ عمومی ایجاد کند که باور کنیم چیزهایی در جهان تغییر می‌کند و برای این تغییرات باید اقدامی انجام داد. لذا تغییر نگاه به موضوع کلیدی است و نقش رسانه‌ها در این زمینه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

مظاهریان با بیان اینکه خردجمعی ما را رهنمون می‌کند تا از تجربه جهانی استفاده کنیم افزود: شاید هم از این جهت خیلی از دنیا عقب نباشیم چرا که اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۰۲ از کشورهای عضو خود خواست تا ضوابطی را تعیین کنند که حداقل‌های کارایی ساختمان در برابر کاهش مصرف انرژی را تعیین کنند. بنابراین شاید حدود یک دهه عقب تر می‌توانیم این موارد را با مسائل سرزمینی و محیطی درآمیزیم و به سمت جلو حرکت کنیم.چ

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.