آخرین خبرها
خانه » اخبار ساختمان، عمران و معماری » شهروند محوری یک شعار نبوده بلکه یک اتفاق در نظام مدیریت است
شهروند محوری یک شعار نبوده بلکه یک اتفاق در نظام مدیریت است

شهروند محوری یک شعار نبوده بلکه یک اتفاق در نظام مدیریت است

آخوندی در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی:
شهروند محوری یک شعار نبوده بلکه یک اتفاق در نظام مدیریت است
وزیر راه و شهرسازی تصویب قانون دسترسی آزاد شهروندان به مسائل، حقوق شهروندی و آزادی اطلاعات را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: البته باید دید که در عمل چه اتفاقی افتاده است، بدین معنا که باید فرآیند مدیریت از چشمان شهروندان ارزیابی گردد و تا زمانی که از چشم سیاست‌مدار به موضوع نگاه شود، یعنی نگاه از بالا به پایین بوده که نگاه باید از پایین به بالا نیز وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «صما» عباس آخوندی در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی که با حضور داوود کشاورزیان، حامد مظاهریان، محمدسعیدنژاد٬ سید سعید سیدعلایی، سید حسین میرشفیع، محسن نریمان، محمد جعفر علیزاده و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، با تاکید بر حقوق شهروندی، از اصلاح فرآیندها و دسترسی سریع شهروندان به اطلاعات تولید شده در تمامی حوزه‌های راه و شهرسازی خبر داد و گفت: تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر راه و شهرسازی اگر تمامی فرآیندها، در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی از آخر به اول ارزیابی گردد، آن زمان ایرادات و مشکلات موجود مشخص می‌شود.

اجرای طرح تکریم ارباب رجوع حوزه قدرت مسئولان

آخوندی ضمن انتقاد از اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و آنچه که در ادارات مشاهده می‌شود، اظهار داشت: اجرای این طرح تاکنون، خبر از آن دارد که حوزه قدرت در اختیار مسئولان قرار دارد که این مسئله با حقوق شهروندی در تناقض است؛ لذا ضرورت دارد که شهروندان از تمامی اطلاعات تولید شده در وزارت راه وشهرسازی، مطلع باشند چرا که این اطلاعات متعلق شهروندان است.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با اعتقاد به اینکه ایران به لحاظ اجتماعی گسست‌های فراوانی دارد، تصریح کرد: نمی‌توان به راحتی و در مدت زمان کوتاهی اطلاعات تولید‌شده را به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار داد اما تلاش وزارت راه و شهرسازی در راستای برداشتن تمامی موانع و دسترسی آزاد همه مردم به اطلاعات است.

وزیر راه و شهرسازی تمامی مخاطرات کار را پذیرفته است

آخوندی ضمن تاکید بر اینکه به عنوان وزیر راه و شهرسازی تمامی مخاطرات کار را پذیرفته‌ است، اذعان داشت: اطلاعات تولید شده در این وزارتخانه در تمامی لحظات، مورد نیاز مردم است و در واقع یکی از مفاهیم آزادی، دسترسی مردم به اطلاعات خواهد بود که این جزو حقوق شهروندی محسوب می‌شود و در صورت اجرایی شدن آن در وزارت راه و شهرسازی، می‌توان مفهوم شهروندی را از یک حرف انتزاعی-سیاسی به موضوع روز تبدیل کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن تشکر از نمایندگان‌ مجلس، گفت: آنچه در مجلس اتفاق افتاد به شخص وزیر مربوط نبود بلکه تاییدی بود بر عملکرد تمام همکاران وزارت راه و شهرسازی در تمامی نقاط ایران و این دیده شدن برای وزارتخانه باعث کمال افتخار است.

وی بهره‌بری در تمام حوزه‌های اقتصادی را موضوعی حائز اهمیت دانست و اذعان داشت: سرمایه‌های مادی و معنوی زیادی در ایران وجود دارد اما بحث مهم این است که چقدر از این سرمایه‌ها استفاده شده و به کدام حرف‌ها جامه‌عمل پوشانده شده است.

آخوندی در ادامه افزود: مردم خودشان بهتر می‌دانند که چه اتفاقاتی رخ داده است به همین خاطر علاوه بر بحث شفافیت باید به بهره‌بری نیز توجه کرد و از تمام ثروت در اختیار، نهایت استفاده برای خدمات‌رسانی به مردم شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به بازدیدهای وزارتخانه از مرکز مدیریت راه‌های کشور، تاکید کرد: اطلاعات دوربین‌های جاده‌های مختلف کشور در انحصار سازمان راهداری نیست و باید همه مردم به آن دسترسی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ضمن اعلام رسمی آغاز به کار سایت شهراه، اظهار داشت: در بررسی‌های اخیر مشخص شد ۵۶۹خدمت در وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود که از فروش بلیت تا مباحث خرید هواپیما، ریل و شهرسازی متغیر است به همین دلیل جهت اطمینان از کارآیی خدمات ارائه شده، فرآیند ارائه خدمات تحت بررسی کامل است که با بررسی‌، مشکلات مشخص شد و موارد به زودی اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی نه یک رابطه یک‌طرفه، که رابطه‌ای دو طرفه است، افزود: مردم باید بتوانند نسبت به دریافت خدمات اظهار نظر کنند و در مباحث مدیریت وزارتخانه نقش کلان داشته باشند، بدین معنا که شهروند باید بتواند امکانات و مشکلات خدماتی را مطرح کند که این برای مدیریت بهره‌وری بزرگترین سرمایه است.

آخوندی همچنین یادآورشد: درست کردن سیستم بازرسی و نظارت نمی‌تواند با کل جامعه ایران برابری کند بنابراین باید اصل دسترسی آزاد به اطلاعات با اصلاح فرآیندها اجرایی شود و پس از آن به شهروندان اجازه حضور داده شود. گفتنی است که حضور مردم می‌تواند کارایی را افزایش دهد لذا حرف وزارتخانه یک شعار نیست بلکه شهروند محوری یک اتفاق در نظام مدیریت است و میلیاردها تومان هزینه در صورت اصلاح فرآیند صرفه جویی خواهد‌شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: مشارکت مردم در استفاده از اطلاعات تولید شده در وزارت راه و شهرسازی اگرچه کار سخت و زمانبری است اما تلاش بر این است تا به صورت کامل به اجرا درآید به همین خاطر باید تمامی مدیران ارشد و دیگر مدیران با سیستم همراهی کنند و تغییر انگاره مدیریتی رخ دهد.

آخوندی افزود: وزارتخانه موفق شده که از ۵۶۹ خدمت، ۳۷ خدمت را وارد نماید که هنوز راه طولانی در پیش بوده و امید است که نقاط ضعف به زودی برطرف شود. همچنین با اجرایی شدن آن اصل بهره‌وری افزایش می‌یابد و بدین ترتیب بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش وزارت راه و شهرسازی در مبارزه با فساد، گفت: دستگاه‌های مختلف اطلاعات زیادی در اختیار دارند. در تجربه جهانی اولین گام شفافیت اطلاعات است. تلاش بر این است که تمامی اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در بخش انجام پروژه‌های عمرانی در اختیار مردم قرارگیرد تا از امکان زد و بند و فساد جلوگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام اطلاعات ایمنی راه‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات راهداری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: تمامی حوادث و روند فعالیت‌های راهداران، وزارت راه و شهرسازی و پیگیری دستگاه‌های تابعه از طریق سامانه جامع اطلاعات راهداری ایران برای افزایش آگاهی مردم در رفتارهای حمل و نقلی و کارایی و بهره‌وری بیشتر قابل دسترسی است.

آخوندی در پایان ضمن بیان اینکه پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی از منظر شهروندی طراحی و اجرا می‌شود، خاطر نشان ساخت: تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی جزو ۵۶۹ خدمتی است که به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دارد.

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.