آخرین خبرها
خانه » اخبار ساختمان، عمران و معماری » معاونان آخوندی درباره استیضاح چه گفتند؟
معاونان آخوندی درباره استیضاح چه گفتند؟

معاونان آخوندی درباره استیضاح چه گفتند؟

گفتگوی اختصاصی «صما» در حاشیه کمیسیون تلفیق با معاونان وزیر:
معاونان آخوندی درباره استیضاح چه گفتند؟
صما: پس از اتمام جلسه بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون تلفیق مجلس، خبرنگار «صما» طی گفتگوی اختصاصی با معاونان آخوندی، جویای دیدگاه آنها نسبت به روند جلسه و سوالات مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان شد که متن این گزارش به شرح ذیل است:

اگر دیدها منصفانه‌ باشد، وزیر استیضاح نمی‌شود

در همین راستا معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با ارزیابی مثبت از روند این جلسه به «صما» گفت: از دید من این جلسه با همه جوانبش اعم از شرایط کشور، مسائل تکنیکی و واقعیت‌های بیرونی، به این معنی بود که درحقیقت یک دید کارشناسی به موضوع دارد و تلاشش را در جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌ های خود انجام می‌دهد.

حامد مظاهریان با بیان اینکه تاکنون دریافت این پیام‌ها توسط استیضاح‌کنندگان به خوبی صورت نگرفته بود افزود: به عقیده من این جلسه توانست ارتباط خوبی برقرار کند، برای اینکه نمایندگان مجلس بتوانند بر این مسئله اشراف پیدا کنند که چه حجم عظیمی از فعالیت و کار در وزارتخانه در حال انجام است.

وی تاکید کرد: اگر دید منصفانه‌ای به قضایا باشد، بعید می‌دانم که این سوالات در صحن علنی مجلس ادامه پیدا بکند و به استیضاح وزیر ختم شود.

استیضاح ‌کنندگان باید به واقعیت‌های موجود توجه ‌کنند

همچنین رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از حق قانونی خود برای سوال از وزیر استفاده کرده اند، گفت: توضیحات آخوندی به گونه ای بود که می‌تواند برخی از ابهامات موجود را مرتفع کند و امیدواریم که نمایندگان مستند به صحبت‌های وی، واقعیت‌های موجود در سطح جامعه در حوزه‌های مختلف و اتفاقات مهم را مورد توجه قرار دهند و طرح استیضاح منتفی شود.

محمد شکرچی زاده در پاسخ به اینکه پاسخ‌های آخوندی تا چه حد قانع ‌کننده بود، گفت: با توجه به فرصت زمانی محدود و گستردگی موضوعات مطرح شده و نیز کلی بودن برخی از سوالات، توضیح در این باره نیازمند زمان خیلی زیادی بود اما به نظرم آخوندی با مدیریت وقت توضیحات خود را عنوان کرد و رییس جلسه نیز با دیدگاه بی‌طرفانه جلسه را اداره کرد و در هر حال امیدواریم که نتیجه جلسه به نفع کشور باشد.

وی خواستار دقت کافی نمایندگان مجلس نسبت به محورهای استیضاح شد و گفت: تعداد زیادی از نمایندگان استیضاح‌کننده در جلسه حضور نداشتند تا صحبت‌های دکتر آخوندی را گوش کنند و گزارش جلسه را برای نمایندگان بفرستند و امیدوارم که با حسن ‌نیت آنها این موضوع به صحن مجلس کشیده نشود.

شکرچی‌زاده درباره میزان منطقی بودن سوالات نمایندگان با توجه به شرایط فعلی کشور گفت: سوال از وزیر حق قانونی نمایندگان است، اما به نظر من به عنوان کسی که در جریان موضوعات جاری وزارتخانه هستم و در حوزه تحقیقات با اغلب معاونت‌ها فعالیت مستقیم دارم، اگر توضیحات را با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود هم از حیث بودجه و هم از حیث تعدد موضوعاتی که وزارتخانه با آنها درگیر است، ملاحظه کنیم می‌بینیم نگرانی خیلی از نمایندگان موردی ندارد و اگر اطلاعات را به صورت دقیق ملاحظه کنند، در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید توجه کرد که این وزارتخانه بزرگ با یک مدیریت اداره می‌شود و تا زمانی که ساختار واقعی خود را پیدا کند و در حوزه‌های مختلف جا بیفتد، با در نظر گرفتن تنوع حوزه ها و موضوعات موجود، شرایط فعلی قابل قبول است.

پاسخ‌های آخوندی بسیار جامع و مبتنی بر قانون بود

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید نیز با اشاره به حضور بااقتدار وزیر راه و شهرسازی در جلسه گفت: متاسفانه همه استیضاح‌کنندگان در جلسه حاضر نبودند یا در زمان صحبت آقای آخوندی، اغلب ۷ نفر یا حتی کمتر از این تعداد در جلسه حضور داشتند، اما جواب‌ها بسیار قانع‌کننده بود.

محسن نریمان ادامه داد: آخوندی به ویژه در بخش مسکن مهر بسیار منطقی ظهور پیدا کرد و با اطلاعات بسیار جامع و مبتنی بر قانون به سوالات نمایندگان پاسخ داد، ولی این نمایندگان مجلس و اسیتضاح‌ کنندگان هستند که باید در این زمینه نظر دهند و تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین با بیان اینکه وقتی اکثریت اسیتضاح‌کنندگان در جلسه حضور پیدا نمی‌کنند، یک تعبیر می تواند این باشد که از استیضاح منصرف شده‌اند یا اینکه حتی به دنبال این نیستند که به حرف‌های وزیر گوش کنند. اگر به این تعبیر باشد که منصرف شده‌اند، کلا قضیه استیضاح منتفی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به اینکه موارد مورد اعتراض استیضاح‌کنندگان تا چه حد پایه علمی و مبنای کارشناسی دارد گفت: درخواست‌هایی که از وزیر شده، برحسب مواردی است که برای نمایندگان مطرح شده، ولی پاسخ های وزیر نیز براساس ظرفیت‌ها، قوانین، برنامه پنج ساله و اصولا برنامه چشم ‌انداز ۲۰ ساله کشور بود.

نریمان خاطر نشان کرد: از دید من در طول این دو سال علیرغم اینکه ظرف درآمدی محدود بوده، اما اقدامات انجام شده از سوی وزارتخانه بسیار قانع ‌کننده بوده است.

چرا نمایندگان خواهان استیضاح، غایب بودند؟

همچنین مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه عمده سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان خواهان استیضاح به صورت کلان مطرح شد، گفت: کمبود‌وقت و غایب بودن اکثر نمایندگان خواهان استیضاح بزرگ‌ترین چالش در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس بود.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با «صما» در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گفت و گوهایی که در این جلسه صورت گرفت و توضیحاتی که از سوی آخوندی مطرح شد بسیار فنی و دقیق بود.

ایزدی عمده انحرافات پیش آمده در جلسه کمیسیون عمران را ناشی از کلان بودن سوالات خواند و گفت: کلان بودن سوالات متاسفانه باعث شد که یک سری ابهامات در ذهن نمایندگان پرسش‌گر باقی بماند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه بافت‌های فرسوده، غایب بودن نمایندگان خواهان استیضاح را چالشی در جهت قانع شدن آنها توصیف کرد و افزود: به شخصه این موضوع برای من جالب بود که چطور نمایندگانی که می‌خواهند قانع شوند و خواهان توضیحات وزیر هستند، چرا در جلسه حضور نداشتند.

ایزدی با تاسف از اینکه شروع جلسه کمیسیون تلفیق در خصوص استیضاح وزیر تنها با حضور دو نماینده خواهان استیضاح شروع شد، گفت: غیبت نمایندگان بزرگ‌ترین ایراد جلسه کمیسیون تلفیق بود به علاوه اینکه تعداد نمایندگان در کمیسیون عمران به حد نصاب نیز نرسیده بود.

وی با بیان اینکه عدم عضویت نمایندگان پرسش‌گر در کمیسیون عمران مجلس، باعث مطرح شدن سوالات کلی و غیرفنی شده است، ادامه داد: طی دو جلسه مشورتی که مسئولان وزارتخانه با نمایندگان مجلس در خصوص استیضاح وزیر برگزار شد، خوشبختانه شاهد دفاع و پاسخ کمیسیون عمران مجلس از وزیر راه و شهرسازی بودیم و حتی به اعتراض روند برگزاری، جلسه را ترک کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به تسلط نمایندگان کمیسیون عمران مجلس به مباحث عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: در مجموع اعضای کمیسیون عمران مجلس با گزارش‌هایی که از سوی وزارتخانه برای آنها ارسال شده است، قانع شدند و همه مخالف استیضاح هستند و تاکید دارند استیضاح باید بر مبنای منافع ملی و دفاع از حق پیش رود.

نتیجه استیضاح ختم به خیر می شود

همچنین مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به نحوه برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق در خصوص استیضاح وزیر، گفت: برگزاری جلسات مشورتی با مسئولان وزارتخانه و جمعی از نمایندگان خواهان استیضاح زمینه تعامل و گفتگوهای مطلوبی را فراهم کرد.

سید محمد پژمان در گفتگو با «صما» ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: علیرغم سوالات کلی نمایندگان خواهان استیضاح، اما توضیحات آخوندی کاملا بنیادی، روشن و قابل فهم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توضیحات وزیر راه و شهرسازی باید با رویکرد مثبت توسط نمایندگان ارزیابی شود، افزود: اقدامات برنامه‌های صورت گرفته توسط وزرات راه و شهرسازی منسجم است و باید فرصت عرضه و ارائه آن به این دستگاه داده شود.

پژمان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی صاحب فکر و ایده‌های کاربردی در زمینه عمران کشور است، تاکید کرد: موضوع استیضاح وزیر با توضیحات ارائه شده توسط ایشان نتیجه مثبتی دارد.

پاسخ به سوالات کلان نیازمند زمان بیشتری است

در این بین مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص نحوه برگزاری جلسه کمیسیون تلفیق گفت: سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان خیلی کلی مطرح شد اما فضای مناسبی در این جلسه برای پاسخ دادن به این سوالات و بیان مصداقی از عملکرد وزارت راه وجود نداشت.

فریبرز واحدی در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق ضمن اعلام مطلب فوق به «صما» گفت: موضوعات استیضاح، موضوعات متنوعی است که پاسخ به تک‌تک آنها خود نیازمند زمان بیشتری دارد.

واحدی همچنین به برنامه وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح جامع حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در طول دوران وزارت آخوندی اقدامات ارزنده‌ای در خصوص توسعه حمل و نقل به وجود آمد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بر افزایش ایمنی و رفاه شهروندان در برنامه توسعه حمل و نقل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین توانمندسازی قدرت خرید مردم در قالب تشکیل صندوق‌های پس‌انداز برای دهک‌های با درآمد متوسط اقدامات ارزنده‌ای است که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.

واحدی با بیان اینکه یکی از جایگاه‌های قانونی کشور مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه عمران کشور بسیار ارزنده و جامع است و نیاز است که یک زمان ۳ تا ۵ ساله برای اجرای آن داده شود تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

واحدی در پایان به وظیفه قانونی مجلس در جهت تامین بودجه برای دستگاه‌های اجرایی کشور اشاره کرد و یادآور شد: اجرای بسیاری از طرح و برنامه‌های عمرانی وزارتخانه نیازمند پشتیبانی مالی مجلس است.

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.