آخرین خبرها
خانه » اخبارعمومی » پرداخت تسهیلات بافت فرسوده هدفمند می‌شود

پرداخت تسهیلات بافت فرسوده هدفمند می‌شود

5074

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز پرداخت وام ۵۰ میلیونی بافت فرسوده خبر داد و گفت: پرداخت این تسهیلات باید هدفمند و الزامات و شروط مورد نیاز آن حتما رعایت شود. متقاضیان بعد از مراجعه به بانک با اثبات مالکیت و این‌که خانه‌ آن‌ها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی و به نقل ازروابط عمومی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی در نشست آشنایی خبرنگاران با وظایف و مسئولیت‌های تخصصی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی که امروز سه شنبه ۲۳ دی ماه در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، درباره زمان عملیاتی شدن وام نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: بانک مرکزی دستور العملی به ۲۲ بانک عامل ابلاغ کرده و از نظر ما این تسهیلات با توجه به شیوه‌نامه‌ای که بانک مرکزی ابلاغ کرده اجرایی است. نکته مورد اهمیت این است که پرداخت این تسهیلات باید هدفمند و الزامات و شروط مورد نیاز آن حتما رعایت شود. متقاضیان بعد از مراجعه به بانک با اثبات مالکیت و این‌که خانه‌ آن‌ها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

مدیرعامل شرکت عمران بهسازی شهری ایران بر ساماندهی پرداخت این تسهیلات تاکید کرد: در این فرایند باید اولویت‌بندی صورت بگیرد و صرف این‌که فردی زودتر به بانک مراجعه کرده باشد مبنای پرداخت وام نیست. در واقع هر فردی که خانه‌اش در خطر است و در پهنه پرخطر زنگی می‌کند باید در اولویت قرار بگیرد تا عدالت اجتماعی رعایت شود.

 

ایزدی ادامه داد: طبق توافق‌های صورت گرفته، بانک مسکن این اقدام و اولویت‌بندی را انجام می‌دهد. تفاهمنامه‌ای درباره این موضوع امضا خواهیم کرد و اگر عملیاتی شود بانک مسکن که وظیفه ابتدایی و اصلی‌اش کمک به تامین مسکن افراد جامعه است دوباره به هدف اصلی شکل‌گیری‌اش نزدیک می‌شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی مقاوم‌سازی واحدها را مناسب‌تر از فرایند بهسازی دانست و گفت: برای مقاوم‌سازی، تسهیلات ساختمان‌ها بر اساس متر مربع تعلق می‌گیرد و معتقدم از همین اعتبار اختصاص یافته به نوسازی می‌توان برای مقاوم‌سازی استفاده کرد. حداقل ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع برای مقاوم‌سازی مورد نیاز است ولی شروطی وجود دارد که محاسبه هزینه را پیچیده می‌کند.

 

پرونده‌های قبلی بافت فرسوده موضوع دیگری بود که ایزدی به آن پرداخت و گفت: ما بانک‌ها را بر اساس مصوبه قبلی متعهد می‌دانیم و باید برنامه‌ ویژه‌ای برای پرونده‌های قبلی در نظر گرفته شود. در واقع کسانی که دو ماه از تشکیل پرونده‌شان گذشته باشد و به بانک مراجعه نکرده‌اند از فهرست متقاضیان تسهیلات خارج شده و فرد دیگری جایگزین آن‌ها خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی را نیز با اهمیت دانست و گفت: وام در نظر گرفته شده در سند ملی شامل همه محدوده‌هاست و گرچه در دوره‌های قبل وام برای سکونتگاه‌های غیر رسمی پرداخت نمی‌شد اما اکنون این مناطق نیز مشمول این وام می‌شوند.

 

وی همچنین از توافق‌نامه با وزارت کار خبر داد و گفت: برای ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی باید با آموزش مهارت‌های پایه‌ای شرایطی به وجود بیاید که این افراد شغل داشته باشند و بتوانند کسب درآمد کنند.

 

ایزدی با تاکید بر این‌که مصوبه شورای پول و اعتبار و مصوبه بهسازی بافت‌های فرسوده تناقضی با هم ندارند درباره فرایندی که متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید طی کنند توضیح داد: بعد از ابلاغ‌های انجام شده، توزیع استانی و سهم تک تک استان‌ها مشخص شده است. بنابر تاکید وزیر راه و شهرسازی در فرایند اعطای وام می‌خواهیم گام‌هایی را که مردم باید طی کنند کوتاه کنیم. هدف ما این است که بانک اولین و آخرین محل مراجعه مردم برای دریافت تسهیلات باشد.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سکونتگاه‌های غیررسمی را مناطقی همراه با بحران اجتماعی معرفی کرد و افزود: در بحث نوسازی و بهسازی این نگرانی وجود دارد که اگر امکانات در اختیار این سکونتگاه‌ها قرار داده شود ساکنان آن به منطقه دیگری بروند و آن‌جا را نیز تصرف کنند در نتیجه رویکرد ما در این مسیر توانمندسازی ساکنان است. در همین راستا مشترکا با سازمان نوسازی شهرداری مذاکره‌هایی انجام شده که طی آن قرار است بحث شناسایی و اولویت‌بندی و ورود به عرصه اجرایی را در عرصه سکونتگاه‌های غیررسمی آغاز کنیم.

 

وی درباره بافت‌های قدیمی شهرها نیز گفت: تاکنون در ۱۶۸ شهر ۲۲ هزار هکتار بافت تاریخی مشخص شده که سنگلج، سیروس و بازار نمونه‌هایی از این مناطق در تهران هستند. دو هزار و ۴۰۰ هکتار در تهران در محدوده بافت تاریخی قرار می‌گیرند و برخوردار از آثار و زمینه‌های ارزشمندی هستند که حفاظت و حراست از این مناطق را در صدر برنامه‌ها به ذهن متبادر می‌کند. این مناطق ثروت‌های فرهنگی ما هستند و با میراث فرهنگی متفاوتند.

 

سکونتگاه‌های غیررسمی پهنه شناسایی شده در برنامه‌های بهسازی و نوسازی است که ایزدی درباره وضعیت آن گفت: در ۷۹ شهر مطالعه شده ۵۴ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی داریم. این مناطق پرخطر و ناپایدارند و از نظر دسترسی به خدمات اسف‌بار هستند. حاشیه بزرگراه چمران، منطقه اسلام‌آباد و فرحزاد برخی از مناطق فرودست شهری هستند.

 

ایزدی بحران هویت را یکی از معضلات این مناطق دانست و گفت: متاسفانه مناطقی مانند بافت‌های تاریخی که هویت و قدمت دارند رها شده‌اند و ما نیز در حال از بین بردن و پاک کردن هویت چنین مناطقی هستیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی به پهنه دیگری اشاره کرد که در جریان شتابان شهرنشینی دهه ۵۰ با زندگی شهری انطباق نیافته‌اند و اضافه کرد: برخی از گورستان‌ها، اراضی حاشیه رودخانه‌ها، زندان‌ها و پادگان‌ها که اراضی ذخیره نوسازی نامیده می‌شوند شامل پنج هزار و ۳۰۰ هکتار در شهر تهران می‌شوند که شناسایی شده‌اند. همچنین کشتارگاه بهمن، ۱۷ سال پیش به فرهنگسرای بهمن و بعدها پادگانی در خیابان ایرانشهر به خانه هنرمندان تبدیل شد. باغ موزه شهر نیز در این سال‌ها در همین فرایند شکل گرفته است. این موارد فرصتی برای بهبود زندگی شهروندان هستند.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره فعالیت‌ها و اهداف این شرکت توضیح داد: بهسازی و نوسازی شهری موضوع غریبی نیست. در سال‌های پیش از انقلاب تغییراتی در شهر به وجود می‌آمد که با عنوان بهسازی و نوسازی مطرح بود. این تغییرات وقتی با چالش مواجه می‌شود که با دوگانگی در روند کار مواجه شویم. در دوره‌های قدیم هم بافت‌های شهری تجهیز، مدرن، دگرگون و مناسب زندگی جدید شدند و این آغاز رویکردی جدید به نوسازی بود.

 

ایزدی افزود: پیش از سال ۱۳۰۰ اقدام یا طرحی به نام نوسازی و بهسازی در ایران انجام نشده بود، هرچند در کشورهای دیگر این ماجرا وجود داشت و برخی سابقه آن را به قبل از قرن ۱۸ میلادی نسبت می‌دهند. از سال ۱۳۰۸ به بعد این دگرگونی‌ها در تهران و شهرهای دیگر آغاز شد و دوگانگی‌هایی بر سر مناطق جدید و قدیم سر باز کرد که البته این مشکل تا دهه‌های ۴۰ خیلی خود را نشان نداد. در دهه ۴۰ در جریان شهرنشینی شتابان شهرها به لحاظ جمعیت و فضا گسترش یافتند.

 

وی ادبیات به کار رفته برای نوسازی بافت‌های فرسوده را دچار مشکل دانست و ادامه داد: در شورایعالی معماری و شهرسازی تلاش کردیم جایگزینی برای واژه بافت فرسوده به وجود آوریم. پایین بودن سطح خدمات و درآمد ساکنان از دیگر مشکلات است و با سه معیار تعیین شده نمی‌توان این بافت‌ها را شناسایی کرد. مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی بر تغییر انگاره تاکید دارد و به ما اجازه می‌دهد به جای نوسازی و تغییر و دگرگونی با مفهوم جدید بازآفرینی سروکار داشته باشیم که طبق آن مسائل اجتماعی، محیطی و کالبدی و اقتصادی اهمیت می‌یابند.

 

ایزدی «عرصه بهسازی محیط شهری» و «عرصه بهسازی و نوسازی مناطق مسکونی» را دو محور اصلی فعالیت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دانست و گفت: ساکنان متولیان اصلی در عرصه شهری هستند. دولت باید تسهیلات را افزایش دهد و در کنار آن ساکنان نیز توانمند شوند تا مشارکت داشته باشند.

 

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.