آخرین خبرها
خانه » اخبارعمومی » xخوردن ۱۰۰ گرم ماهی ۱۱ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

xخوردن ۱۰۰ گرم ماهی ۱۱ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

13931102000299_PhotoA

با توجه به متاآنالیزی که توسط محققان انجام شد، خوردن هر وعده ۱۰۰ گرمی ماهی می‌تواند ۱۱ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

بیشتر مطالعات انجام شده از اهمیت موادغذایی در کاهش بسیاری از بیماری‌ها گفته‌اند و مطالعات بیشماری نیز نشان دادند برخی از موادغذایی باعث جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.

در این مطالعه جدید که در مجله علوم اعصاب منتشر شد، داده‌های اخیر یک متاآنالیز نشان دادند مصرف زیاد ماهی با کاهش خطر بیماری آلزایمر در ارتباط است. بیش از ۷۰ درصد افراد مبتلا به آلزایمر هستند و پنجمین دلیل مرگ و میر در سالمندان ۷۵ سال به بالا در اثر آلزایمر است.

آزمایشاتی که توسط محققان روی موش‌های مسن انجام شد نشان دادند رژیم غذایی غنی از acide docosahexaénoïque (اسید چرب امگا۳ از روغن ماهی) می‌تواند مغز را از زوال شناختی محافظت کند و بیماری‌های عصبی را کاهش دهد.

در این مطالعه محققان یک متاآنالیز انجام دادند و داده‌های مربوط به مصرف رژیم غذایی امگا۳ – اسیدهای چرب و یا ماهی و ارتباط آنها را با آلزایمر بررسی کردند.

محققان ۶ مطالعه انجام شده را متاآنالیز و تجزیه و تحلیل کردند که شامل ۲۲ هزار و ۴۰۲ شرکت کننده بود؛ در این متاآنالیز ارتباطی بین مصرف بالای امگا۳ و خطر ابتلا به زوال عقل پیدا نشد در مقابل افرادی که ماهی بیشتری خورده بودند در معرض خطر پایین‌تری در ابتلا به زوال عقل بودند.

به طور مشابه دیگر نویسندگان نیز ارتباطی بین مصرف اسیدهای چرب امگا۳ و خطر بیماری آلزایمر را پیدا نکردند، با این حال اثر محافظتی در مصرف ماهی در بروز بیماری آلزایمر گزارش شده است؛ افرادی که ماهی بیشتری مصرف کرده بودند خطر بیماری آلزایمر برای آنها کاهش پیدا کرده بود یعنی افرادی که ماهی بیشتری مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که ماهی کمتری مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به آلزایمر ۳۶ درصد برای آنها کاهش پیدا کرده بود و هر ۱۰۰ گرم ماهی در هفته با کاهش ۱۱ درصد خطر بیماری آلزایمر همراه است.

نویسندگان این مطالعه گفتند: اغلب مطالعات به صورت جداگانه بررسی شده‌اند که اثر حفاظتی اسیدهای چرب و امگا۳ در بروز زوال عقل و بیماری آلزایمر وجود دارد، امگا۳ و اسیدهای چرب اجزاء اصلی غشاهای عصبی است و برای عروق مفید هستند.

ماهی نسبت به موادغذایی دیگر منبع خوبی از قبیل ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه ضروری و عناصری که به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند است. در ضمن مصرف ماهی به عادات غذا خوردن سالم کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

جوابی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.